Pasaulinė finansų krizė neaplenkė ir futbolo © Eurofootball.lt
Finansų krizė, fatališkai paveikusi Jungtinių Amerikos Valstijų bankų sistemą, netruko bloga lemiančiu aidu atsiristi ir iki Senojo kontinento, rašoma tinklapyje [link="http://www.fcbarcelona.lt"]fcbarcelona.lt[/link]. Jos padarinius jau pajuto anksčiau tvirtai ant kojų stovėjusi Ispanijos nekilnojamojo turto rinka, stambios ir, atrodė, nepajudinamos korporacijos bei daugelis kitų finansų sektoriaus "ryklių" Europoje. Viešai sutariama, kad didžiausi išbandymai laukia po Naujųjų metų, tik skeptikai prognozuoja liūdnesnes pasekmes, optimistai tiki, kad reikalai pagerės, jei bus tinkamai pasinaudota futbolo populiarumu. Taigi, kas vyksta futbolo pasaulyje? Kaip populiariausią pasaulio sporto šaką paveikė prasidėjęs finansinis ledynmetis? Ispanija: romantika kabutėse Šių metų liepos pabaigoje Bilbao "Athletic" paskelbė, kad naujajame sezone ant komandos marškinėlių puikuosis Baskų krašte veikiančios naftos perdirbimo kompanijos "Petronor" logotipas. Baskų pasididžiavimui atėjo galas - "Athletic" iki šiol ant marškinėlių reklamuodavo tik įvairios paskirties kultūrinius ir socialinius renginius savo krašte bei patį regiono vardą. "Barcelona", ant kurios marškinėlių puikuojasi UNICEF logotipas, už tokią reklamą ne tik, kad negauna jokių pajamų, tačiau ir pati skiria lėšas įvairioms humanitarinėms programoms. Paradoksalu, tačiau tada, kai šie du legendiniai klubai išsižadėjo ilgamečių tradicijų ir pagaliau sutiko papuošti savo marškinėlius papildomais užrašais, net šešios stipriausios Ispanijos lygos komandos šį sezoną pradėjo žaisdamos "švariais" marškinėliais. Ant jų nėra jokių reklamų ar pašalinių užrašų. Kas tai? Senųjų laikų romantikos sugrįžimas? Anaiptol. Tai – viso pasaulio rinkas krečianti finansinė krizė. Žaisti šio sezono Liga BBVA mačų "Almeria", "Real Betis", "Deportivo La Coruna", "Malaga", "Mallorca" ir "Racing" žaidėjai į stadionus išbėgo su marškinėliai be rėmėjų logotipų. Dar viena ekipa - "Valencia" - jau dabar ima reikšti pretenzijas dabartiniams klubo sponsoriams, nes šie nesilaiko sutartyje numatytų finansinių įsipareigojimų. Praėjusiais metais rėmėjų skiriami pinigai sudarydavo nemažą dalį silpnesnių Ispanijos klubu biudžetų, tačiau ekonomika išgyvena krizę ir tai atsiliepė futbolui. "Daugelis tokių rėmėjų ėmė smarkiai riboti komandų finansavimą ir mažinti skiriamas lėšas. Tai - krizės padarinys, - neabejoja sporto marketingo kompanijos "Havas Sport" Strategijos ir vystymo departamento direktorius Javieras Manceno. - Keisčiausia yra tai, kad tokie rėmėjai savo išlaidas riboja ten, kur atrodė, jog niekas neprivers jų sumažinti išleidžiamų sumų. Jie riboja savo reklamą ir stabdo marketingo veiklą". Statybų, kito nekilnojamojo turto ir įvairios konstruktorių bendrovės visada užėmė nemažą dalį futbolo rinkos. Skelbiama, kad šia veikla užsiimančių įmonių prekiniai ženklai būdavo labiausiai reklamuojami ant futbolo klubų marškinėlių. Deja, Ispanijos nekilnojamojo turto rinkos sąstingis iš peties smogė tokioms kompanijos, rėmusioms Primera diviziono klubus. Iš futbolo žemėlapio dingo nekilnojamoji turto bendrovė "Fadesa", rėmusi "Deportivo La Coruna" ekipą. Ant "Osasuna" marškinėlių nebeliko kompanijos "Restaura" logotipo, o "Almeria" marškinėlių nebepuošia "Obrascampo" kompanijos reklama. Vienintele statybos verslo kompanija, kurios reklama yra ant Primeros ekipos marškinėlių, liko aliuminio gavyba ir šio metalo konstrukcijų gamyba užsiimanti "Galco Group", remianti Madrido priemiesčio "Getafe" ekipą. Tokiu būdu dabar stipriausiame Ispanijos čempionate dominuoja azartinių lošimų bendrovių reklama. "Bwin" remia Madrido "Real" komandą, "888.com" yra pagrindinis "Sevilla" sponsorius, o Barselonos "Espanyol" šiemet pasirašė reklamos sutartį su lažybų bendrovės "Interwetten" Ispanijos padaliniu "Interapuestas.com". Beje, faktą, jog azartinių lošimų bendrovės nestokoja pinigų, patvirtina ir tai, kad "Bwin" skiriami 18 milijonų eurų, kuriuos gauna Madrido "Real", sudaro net 5 procentus bendrovės metinio biudžeto. Anglija: krizė salų nepaiso Finansų krizė neaplenkė ir ūkanotojo Albiono ir finansiškai labai pajėgios aukščiausiosios šios šalies lygos. Pranešta, jog ant bankroto ribos atsidūrė draudimo kompanija "AIG", besireklamuojanti ant "Manchester United" marškinėlių. Didžiausią JAV draudimo kompaniją nuo bankroto gelbėti pasisiūlė JAV vyriausybė, skyrusi 85 milijardus JAV dolerių, o mainais gavusi 80 procentų bendrovės akcijų. Įvairios "AIG" priklausančios kompanijos paskubėjo pranešti, kad dirba savarankiškai ir finansų sektoriaus krizė JAV didelių nuostolių joms neatneš. Nuraminti ir "raudonųjų velnių" gerbėjai - "AIG" ir toliau rems praėjusių metų Anglijos čempionus. Tačiau finansų sektoriaus krizė vis tiek neaplenkė Anglijos futbolo rinkos. Ant savo marškinėlių rėmėjų logotipų dabar neturi dvi ekipos - "West Bromwich Albion" ir "West Ham United". Abi šios komandos Anglijos pirmenybėse jau sužaidė tarpusavio rungtynes ir tai buvo pirmas kartas nuo 1992 metų, kai dvi stipriausiojo diviziono ekipos aikštėje pasirodė vilkėdamos marškinėliais be jokių reklamų. Pastaruoju metu pasirodė pranešimų, kad "Wigan" ekipą remianti sporto prekių gamintoja "JJB Sports" ketina ateityje atsisakyti tolesnio bendradarbiavimo, nes nebegalės skirti papildomai lėšų reklamai ant marškinėlių. Sprendimas priimtas tinkamu metu - kitais metais baigiasi "Wigan" ir "JJB Sports" sutartis, tad partneriai, regis, išsiskirs gražiuoju ir be abipusių pretenzijų. Vienu didžiausių investuotoju Anglijoje futbolo pirmenybėse lieka Persijos įlankos šalių avialinijos, o ištikimiausiu sponsoriumi be abejonės yra jau penkiolika metų "Liverpool" ekipą remiantys aludariai iš "Carlsberg". Italija: rėmėjų mažiau, pinigų... daugiau Finansų krizė turėjo įtakos ir Italijos Serie A ekipoms. Net keturi klubai - "Palermo", "Torino", "Lazio" ir "Bologna" naująjį sezoną pradėjo neturėdami pagrindinio marškinėlių rėmėjo. Tiesa, pirmasis iš šio ketverto "iškrito" Turino klubas, pasirašęs 3 milijonų eurų sutartį su "Renault Trucks". Beje, ši kompanija taip pat remia ir Lyono "Olympique". Skamba kiek kurioziškai, tačiau bendras visų Italijos ekipų pelnas, gaunamas pardavus reklamą ant savo aprangos, padidėjo. 2007-2008 metų sezone Italijos klubai čia uždirbo 64 milijonus eurų. Šį sezoną pasirašytos naujos ir jau esančios sutartys ekipoms iš viso garantuos 67 milijonus eurų pelno (ir tai turint omeny, kad keturi klubai sezoną pradėjo neturėdami rėmėjų, - aut. past.). Didžiausią dalį pelno Italijoje iš reklamos ant marškinėlių susižeria trys ekipos. "Fiat" grupei priklausantis "New Holland", gaminantis žemės ūkio techniką, už galimybę reklamuotis ant "Juventus" marškinėlių "Senajai senjorai" moka 11 milijonų eurų per metus. Madrido "Real" remianti lažybų bendrovė "Bwin" turi reklaminį plotą ir Italijoje. Jos logotipas už 8 milijonus eurų puikuojasi ant "AC Milan" klubo aprangos. 7 milijonus eurų Milano "Inter" ekipai kasmet moka visame pasaulyje žinoma padangų gamintoja "Pirelli". Vokietija ir Olandija: diena ir naktis Vokietija bent jau kol kas išlieka reklamos pirkėjų rojumi. Nė vienas Bundeslygos klubas dėl finansinės krizės neprarado savo sponsorių, o didžiausiais rėmėjų kontraktais galėtų pasigirti "Bayern", "Schalke 04" ir "Wolfsburg". Bavarijos ekipą remia Vokietijos telekomo dukterinė bendrovė "T-Mobile", teikianti mobilios telefonijos paslaugas. Gelzenkircheno klubui nemenką dalį pinigų skiria Rusijos dujų pramonės monopolininkas "Gazprom", o Žemutinės Saksonijos komandą savo pinigais remia ir teisę reklamuotis ant marškinėlių turi Vokietijos automobilių pramonės gigantas "Volkswagen". Neoficialiais duomenimis, kiekvienos iš šių ekipų sutartis dėl reklamos ant marškinėlių gali būti verta maždaug 20 milijonų JAV dolerių. Pažymėtina, kad Vokietijos lygoje pasaulinės finansų krizės pėdsakų kol kas nematyti. Netgi kuklaus "Energie Cottbus" klubo iš reklamos ant marškinėlių gaunamos lėšos siekia 1 milijoną eurų. Olandijoje sumos, gaunamos iš tokios reklamos, yra kur kas kuklesnės nei minėtose trejose lygose. Kol kas apie patirtus nuostolius viešai prakalbo tik Amsterdamo "Ajax" rėmėjas "Aegon". Hagoje įsikūrusi viena didžiausių draudimo kompanijų pripažino, kad pagrindiniai jos nuostoliai yra susiję su JAV investicinio banko "Lehman Brothers" žlugimu. Blogiausia dar ateity? Finansų krizė dar tik prasidėjo, tad ekspertai įspėja: optimistams reikėtų patylėti, tai – tik maža aisbergo viršūnė. "Per ateinančius šešis mėnesius pamatysime dar liūdnesnius šios krizės padarinius", - įspėja už Ispanijos BBVA lygos marketingo veiklą atsakingas Vicente Casado, dirbantis komercinės kompanijos "Grupo Santa Monica" vadovu. Jam pritaria jau minėtos "Havas Sport" atstovas Albertas Augustinas: "Mes puikiai suvokiame, kad krizė skaudžiai atsilieps ir su sportu susijusioje veikloje, tačiau kol kas nieko negalime padaryti. Su nerimu laukiame 2009-ųjų". Tačiau girdėti ne vien tik pesimistinės prognozės. V. Casado tikisi, kad futbolui pavyks pasinaudoti savo populiarumu ir įveikti finansinę krizę arba bent jau iki minimumo sumažinti jos padarinius. "Skirtingai nei kitos sporto šakos, futbolas turi pasinaudoti savo populiarumu ir tuo, kad jam skiriama labai daug televizijų eterio laiko. Patrauklios reklamos galimybės čia yra patrauklios ir prieinamos daugeliui kompanijų. Aš nemanau, kad kitos sporto šakos gali imti ir, sakykim, patraukti potencialius reklamos užsakovus į savo pusę. Pavyzdžiui, Fernando Alonso taip pat yra labai populiarus, tačiau "Forumulės 1" reklamos įkainiai yra tokie didžiuliai, kad tai tuoj pat atbaido norą reklamuotis. Ta kompanija, kuri negali sau leisti įsigyti reklaminio ploto "Formulės 1" varžybose, galėtų mėginti reklamuotis futbole, kur įkainiai yra žymiai mažesni, o efektas – beveik toks pat", - samprotauja BBVA lygos marketingo atstovas. "Futbolo populiarumas suteikia mums galimybę į ateitį žvelgti su optimizmu. Sunku įsivaizduoti, kad kai kurie futbolo klubai gali žlugti dėl finansinės krizės. Taip, jie gali patirti nuostolių, tačiau ne žlugti. Pavyzdžiui, "Manchester United" ekipai niekada netrūks rėmėjų. Taip pat ir Madrido "Real", ir "Barcai". Tai klubai, kurių finansinės sistemos daugelį metų veikia gerai, o jų pavadinimai yra patrauklus masalas potencialiems reklamos pirkėjams". V. Casado yra įsitikinęs, kad dėl finansų krizės gali nukentėti "draugystės principu" sukurtos ir valdomos komandos. "Didžiausia grėsmė iškyla ekipoms, kuriose galioja "draugų principas". Pavyzdžiui, reklamos pirkėjo logotipas ant komandos marškinėlių puikuojasi todėl, kad komandos prezidentas įkalbėjo savo gerą draugą, kokios nors kompanijos vadovą, pirkti tą reklamą. Arba atvirkščiai, kompanijos vadovas pasisiūlė reklamuotis "su nuolaida", nes pažįsta komandos prezidentą", - mano V. Casado. Šiaip ar taip, ir skeptikai, ir optimistai sutaria – tikrosios krizės pasekmės bus juntamos jau 2009-aisiais.